будує свою діяльність на основі доброзичливості та довіри, в тісному співробітництві з усіма учасниками педагогічного процесу;
підвищує рівень психологічних знань вчителів, батьків, учнів;
постійно підвищує свій професійний рівень.
Психологічна служба школи
Надає консультації з проблемних питань, психологічну підтримку у скрутних ситуаціях.
Дбає про психологічне здоров'я всіх учасників навчального процесу.
Навчає учнів, батьків та вчителів прийомам ефективного спілкування, вирішення конфліктних ситуацій та саморегуляції.
Здійснює профілактику залежних форм поведінки, девіантної поведінки та насильства в учнівському середовищі.
Здійснює просвітницьку роботу щодо здорового способу життя.
У яких випадках необхідна консультація або допомога практичного психолога?
Якщо в житті дитини відбулася або повинна відбутися одна з наступних подій:
Переїзд;
Розлучення батьків;
Хвороба або втрата близької людини;
Народження брата або сестри;
Різка зміна матеріального становища в сім'ї;
Надходження до дитячого садка або до школи.
Якщо в житті дитини регулярно відбуваються такі події:
Сварки в сім'ї;
Боротьба за дитину між бабусями і дідусями з одного боку та батьками з іншого;
Тривала відсутність дитячого колективу;
Хтось із батьків або близький родич схильний до будь-якої залежності (наприклад, алкоголізм, наркоманії);
Тривала відсутність одного з батьків або обох батьків;
Якщо дитина:
Одного разу відчула або постійно піддається насильству;
Надмірно захоплюється яким-небудь родом діяльності (телевізор,комп’ютерні ігри, читання, поїдання солодкого, та ін);
Проявляє зайву упертість;
Схильна до спалахів люті, плачу, так званих істерик;
Погано спить;
Відчуває страхи, кошмари;
Погано їсть;
Надмірно фантазує;
Схильний будь-якої залежності (алкоголізм, наркоманія);
Має труднощі в спілкуванні з однолітками;
Тікає з дому;
Відчуває страх зробити щось нове;
Різко змінює свою поведінку;
Хронічно перебуває в пригніченому настрої;
Часто обманює;
Переживає почуття ревнощів до одного з членів сім'ї.
Якщо батьки (або один з них):
Відчувають незадоволення сімейним життям;
Відчувають почуття хронічної втоми;
Часто перебувають у пригніченому настрої;
Відчувають занепокоєння з приводу поведінки дитини і її успішності;
Відчувають занепокоєння з приводу розвитку дитини та її емоційного стану.
Психолог нашої школи проводить консультації для дітей та батьків у вирішенні питань:
Підвищення рівня розвитку пізнавальних психічних процесів (сприймання, пам’ять, уява, мислення, увага).
Вивчення та формування особистісних якостей, ціннісних орієнтирів, розвиток обдарованості дитини, підвищення самооцінки.
Розвиток комунікативних та організаторських (лідерських) здібностей учнів.
Допомога у професійному самовизначеності старшокласників.
Профілактика та корекція поведінкових порушень в учнів.
Просвітницька робота серед учнів, батьків по формуванню навичок здорового способу життя.
Завдання практичного психолога ґрунтуються на основі посадових обов’язків психолога школи та вимог навчального закладу:
Сприяти всебічному розвитку психіки особистості школярів середнього та старшого шкільного віку.
Визначення рівня розвитку пізнавальних процесів пам’яті, уваги, уяви, мислення, сприйняття.
Активізація прояву пізнавальної сфери учнів.
Діагностика та корекція девіантних проявів поведінки важковиховуваних учнів.
Психологічна допомога учням у їх професійному самовизначенню.
Формування взаємної емпатії, поваги з метою згуртованості класного та педагогічного колективів.
Аналіз сімейного виховання учнів і його впливу на поведінку та навчальну мотивацію.
Формування взаємної стратегії поведінки між батьками та школою під час навчання і виховання учнів.
Психологічний супровід учнів випускних класів у підготовці до ЗНО.
Вище зазначенні завдання реалізовуються такими напрямками роботи як:
діагностична робота;
корекційно-розвивальні заняття;
психологічні тренінги;
психологічні консультації;
просвітництво;
участь у роботі батьківських зборів.
Слід відмітити, що успішність вирішення важливих проблем навчально-виховного процесу, пов’язаних із недисциплінованістю, важковиховуваністю, неуспішністю, невстиганням, дезадаптацією учнів, залежить від єдності зусиль кількох сторін:
вчитель;
учень;
психолог;
батьки.
Практика показує, що відсутність взаємодії, узгодженості думки однієї із сторін утруднює розв’язання проблеми або ж з часом загострює її. Важливим є досягнення співпраці із батьками:
інформування змісту проблеми;
переконання їх щодо важливості вирішення;
вивчення основ сімейного виховання;
визначення обізнаності батьками особистісних якостей дитини.
Необхідно зазначити, що саме сімейне виховання є «колискою» майбутнього розвитку особистості. Те, як батько з матір’ю прищеплять в свідомості дитини почуття відповідальності, поваги, взаєморозуміння, любові до ближнього, любові до праці, впливає на становлення такої «Я» позиції, яка відповідає суспільно прийнятим нормам життя.
Тому батькам в процесі виховання слід дотримуватись таких принципів:
виховувати дитину у взаємній любові зі сторони усіх членів сім’ї;
поєднання батьківської любові із розумним, доброзичливим покаранням словом, яке дає змогу дитині зрозуміти провину і не відчути себе приниженим. Уникайте фізичних покарань;
поведінка у відносинах між батьками чи іншими членами сім’ї є для дітей прикладом відносин із однолітками, в тому числі протилежної статті;
звички та навики культури поведінки дитини випливають, в першу чергу, із сім’ї;
залучати дитину до домашньої праці, пам’ятаючи, що «праця виховує людину», у праці реалізовуються можливості людини, встановлюються відносини між людьми, розвивається почуття відповідальності;
змалку прищеплювати любов до розумової праці, формувати мотивацію навчальної діяльності;
хвалити дитину за її добрі вчинки – це активізовує її життєвий потенціал, але не слід перехвалювати;
бути спостережливим до розвитку та прояву особистісних рис характеру дитини. Це допомагає шукати підхід у вихованні та передбачати можливі негативні наслідки поведінки;
привчати дитину розуміти та визнавати свою провину, а батьки повинні бути прикладом у цьому;
не потрібно боятись довіритись із проблемами у вихованні людині, яка може допомогти;
у межах школи слід звертатись по допомогу до психолога, вчителів, адміністрації школи.
Коментарi